Bestellen en bezorgen – Apotheek Van Amerongen Siersma BV – Vught

Apotheek Van Amerongen Siersma BV

Moleneindplein 70 5262 CX Vught Tel:(073) 656 95 32

Bestellen en bezorgen

Recepten die u aanbiedt in de apotheek worden als regel direct gereedgemaakt en meegegeven.

Indien u meerdere recepten inlevert spreken we graag een tijd af waarop de geneesmiddelen voor u klaar staan. Eventueel kunnen de geneesmiddelen worden bezorgd. Soms zijn de middelen niet of onvoldoende voorradig. In dat geval wordt met u overlegd of u reeds een deel mee wilt nemen of dat u alle middelen tegelijkertijd wenst te ontvangen. Bestelde geneesmiddelen kunnen de volgende werkdag worden afgehaald.
Homeopatische en alternatieve produkten vereisen meestal enige dagen besteltijd.

Als u met uw recept geneesmiddelen haalt in de apotheek zult u merken dat wij vaak gegevens bij u navragen.

Soms moet u enige tijd wachten tot uw recept gereed is.

Dat heeft te maken met de diverse aktiviteiten die wij moeten uitvoeren met uw recept, deze omvatten onder andere:

  • controle van de persoons-, recept- en verzekeringsgegevens
  • verwerken van een recept in het computersysteem
  • controleren of uw nieuwe geneesmiddelen veilig samengaan met middelen die u reeds gebruikt of met de medische gegevens die wij van u kennen en daarop eventueel aktie ondernemen (overleggen met u, met de arts en/of intern met de apotheker)
  • gereedmaken van de voorgeschreven middelen
  • de receptverwerking laten controleren
  • zonodig informatiemateriaal bijeenzoeken

Terwijl u wacht, kunt u even gaan zitten, wat lezen in de vele folders en informatieboeken, of rondsnuffelen in ons assortiment zelfzorgmiddelen en huidverzorgingsproducten.

De door u bij de arts, voor 12 uur, aangevraagde recepten liggen als regel dezelfde dag na 15.30 uur klaar in de apotheek.

Eerste voorschrift

Indien u een geneesmiddel voor de eerste keer krijgt voorgeschreven, geven wij daar speciale aandacht aan. Naast de bijsluiter verstrekken wij extra informatie(materiaal) over het geneesmiddel en/of de wijze van toediening en/of de aandoening op. Bij aflevering lichten we kort het gebruik toe.

Bij een eerste voorschrift geven wij u een hoeveelheid voor twee weken mee.

Deze afspraak hebben wij met de verzekeraars gemaakt om te voorkomen dat er onnodig medicijnen in de afvalcontainer terechtkomen. Dit is het geval als het geneesmiddel niet het gewenste effect heeft of een ongewenste bijwerking geeft. Schrijft de arts toch voor een langere periode geneesmiddelen voor, dan krijgt u voor de resterende hoeveelheid een herhalingsrecept mee. Als het geneesmiddel bevalt, kunt u na afloop van de 15 dagen het restant bij ons ophalen. Ook is met de meeste verzekeraars afgesproken dat wij altijd maximaal voor 3 maanden meegeven.

Merkloze geneesmiddelen

In overleg met de zorgverzekeraar leveren wij indien mogelijk een merkloos geneesmiddel af. In de apotheek noemen we dat een generiek middel. Er zijn ook merkgeneesmiddelen waar geen generiek van beschikbaar is, in dat geval leveren we soms het merkgeneesmiddel in een buitenlandse verpakking af. In alle gevallen kunt u ervan uit gaan dat de kwaliteit en inhoud van het geneesmiddel gelijk is. Alle in Nederland verkrijgbare (merk)geneesmiddelen moeten dezelfde, uitgebreide procedure doorlopen. Hierbij wordt onder andere gekeken naar werkzaamheid en veiligheid alvorens het middel wordt toegelaten.

Indien u merkt dat u het generieke (merkloze) geneesmiddel niet verdraagt, dient u dat bij uw arts duidelijk aan te geven. Deze kan dit dan op het recept vermelden zodat wij, in overleg met u en uw arts een goed alternatief kunnen zoeken

Bereiding

Soms schrijft de arts een recept voor dat door ons speciaal bereid moet worden. Vaak gaat het hierbij om zalven, crèmes of drankjes voor kinderen. Wij zullen dan in overleg met u, afhankelijk van het eventuele spoedeisende karakter, een afspraak maken wanneer u het middel af kunt komen halen

Speciale bestellingen

In Nederland zijn ruim 80.000 genees- en hulpmiddelen toegelaten. De apotheek kan uiteraard niet alle middelen – met name alternatieve en homeopatische middelen – in voorraad hebben. Wij houden wel continue de vraag naar producten in de apotheek in de gaten en passen onze voorraden daarop aan. Mocht u een bepaald medicijn chronisch nodig hebben en merkt u dat wij dat steeds niet op voorraad hebben dan kunt u dit altijd even aankaarten. Wij hebben dan verschillende mogelijkheden, soms kunnen we het product (voldoende) in voorraad nemen en anders beschikken wij over een geautomatiseerde ‘bestelhulp’ die ervoor zorgt dat wij het middel altijd in voorraad hebben voordat u in de apotheek komt.

Het kan dan ook voorkomen dat u ons vraagt om bepaalde middelen, die wij niet in ons normale assortiment voeren, speciaal voor u te bestellen. Wij doen dat uiteraard graag voor u. Wanneer u echter achteraf deze middelen niet meer wenst, kunnen wij zulke bestellingen meestal niet meer terugsturen. Indien dat het geval is, zijn wij genoodzaakt om u de kosten van een dergelijke bestelling toch in rekening te brengen.

Bezorgen

De apotheek bezorgt gratis uw medicijnen thuis wanneer u om gezondheidsredenen niet in staat bent om zelf uw geneesmiddelen bij de apotheek af te halen en u niemand in uw directe omgeving heeft die dat voor u kan of wil doen. U kunt dit bij de dokter(sassistente) aangeven, zodat deze dit op het recept vermeldt, of u kunt de apotheek bellen. Heeft u regelmatig medicijnen nodig dan vragen wij u wel om zoveel mogelijk te plannen zodat onze bezorger niet onnodig vaak hoeft te rijden.